Najlepszy sytem to ten z MM7.
Z Heroes najbardziej podobał mi sie system z H4: wreszcie był przejrzysty, prosty, jasny. Z systemem H5 słabo sie zapoznałem (mój komputer ledwo ciągnie na najniższych szczegółach), ale to co widziałem wprawia w przerażenie, szczególnie nazwy zaklęć.
System magii z H1 bardzo mi się nie podobał i premiował wysokopoziomowych bohaterów. W H2 o ile pamiętam nie było podziału na żywioły, więc łatwo było stworzyć silnego maga. W h3 największą wadą były grupowe zaklęcia: wymagały przy eksperckiej magii mniej many, niż zwykłe.
Osobiście mi, by pasowało połączenie systemu z H3 i H4. Czary 1 i 2 poziomu z wszystkich szkół mogliby poznać wszyscy bohaterowie. Aby zdobyć czary wyższych szkół trzeba, by zdobyć daną umiejętność (szkołę magii). Wersje grupowe zaklęć pojawiałyby sie na wyższych poziomach, tylko jeśli gracz ma zaklęcie podstawowe i wymagałyby many równej pomnożeniu liczbie oddziałów*połowę ceny zaklęcia podstawowego. Można by też wzorować się na systemie z D&D, gdzie można rzucać zaklęcia wzmocnione (+50% do obrażeń), przedłużone (2x dłuższy czas trwania), lub przyspieszone (2 zaklęcia w jednym ruchu).