Imperium

Heroes of Might & Magic 3: The Board Game

Archon Studio z Piły pracuje właśnie nad oficjalną planszową adaptacją Heroes of Might & Magic 3.
https://archon-studio.com/blog/homm3
I jestem jedną z osób odpowiedzialnych za zasady do niej.
Naszym celem jest by planszowa wersja Heroes 3 była jak najlepszą produkcją, oraz chcemy by fani serii wzięli przy tym aktywny udział.
Od naszej strony dołożymy wszelkich starań by ta gra spodobała się zarówno weteranom jak i nowym fanom serii.

Jeżeli chcecie pomóc, albo są jakieś rzeczy bez których nie wyobrażacie sobie istnienia tej gry zostawcie komentarz.
Niech będzie to gra od fanów dla fanów.

Ze wszystkich twórców grafik fanowskich do Heroes 3, wybór Iany Vengi (https://www.artstation.com/drowsyfox) jako artystki odpowiedzialnej za grafiki jednostek jest zdecydowanie najgorszy. Ta Pani ma co prawda spore umiejętności i robi ładne grafiki, ale ZUPEŁNIE nie pasują one do stylu Heroes 3. A w przypadku projektu bazującego na nostalgii taki wybór może być strzałem w stopę.

Dlaczego nie wzięliście np. Andrzeja Borkowskiego (https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/034/475/795/large/andrzej-borkowski-1.jpg)? Albo Grzegorza Molasa i jego zabawnego, kreskówkowego stylu (http://heroes3wog.net/wp-content/uploads/2018/04/RIP.jpg)? Albo nawet grafik wyciągniętych bezpośrednio z HD Edition? Serio, wszystko by było lepsze od tego co macie teraz.

Reszta grafik kart (zaklęcia, umiejętności, artefakty) mi się podoba, mapa przygody też zdaje się ok. Powodzenia.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 20.10.2021, Ostatnio modyfikował: tokiso3178

Absolutnie nie uważam, aby styl wybranego artysty nie pasował do stylu H3. Powiem więcej, w moim odczuciu jest jego naturalnym rozwinięciem. Jednostki są oddane w sposób naturalny i dojrzały, aczkolwiek dość kolorowy, ale to również cecha hirołsów. Moim zdaniem to świetna decyzja.

@KBRAK91,
Czy czy jesteś w stanie powiedzieć coś więcej o grze?
Na razie wiemy jedynie, że to będą Hirołsi, że będą 3 zamki, bohaterowie, jednostki, artefakty i umiejętności. Ciężko powiedzieć zatem czego byśmy po grze oczekiwali.

W JB mamy wiele osób, które poza hirołsami namiętnie grają w gry planszowe - osobiście uważam się raczej za okazjonalnego gracza, ale grałem w sporo różnych tytułów i mam już wyrobione zdanie na temat tego jakie gry lubię. Są tutaj jednak o niebo bardziej doświadczeni gracze, którzy na pewno mogą podzielić się swoimi doświadczeniami w rzeczowy sposób.

Ze swojej strony mogę powiedzieć, że nie lubię gier, które wymagają od gracza "wsiąknięcia" na 10h. Najbardziej preferuję te gry, które można rozegrać w ok. 2h - znając zasady.
Drażni mnie również styl zasad, w którym więcej dzieje się po stronie gry niż gracza. Bodajże Horror w Arkham tak działał, że robiąc jeden ruch uruchamiałem cały szereg zdarzeń, na które nie mam wpływu, a które pochłaniały kolosalne ilości czasu - po prostu mnie to nudzi. Zdecydowanie bardziej stawiam na interakcję między graczami.

A jako fan Herosów, bez czego sobie nie wyobrażam planszówki?
Nie może zabraknąć KNURZYCH JEŹDŹCÓW - absolutny must have! Ogólnie, dla mnie jednym z elementów najbardziej generujących klimat gry, były jednostki neutralne, których nie można nająć w zamku. Spotykamy je jednak na mapie, co daje to poczucie rozległości świata; tego że nie wszystko jest dla gracza dostępne.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 21.10.2021, Ostatnio modyfikował: Dagon


It's only after we've lost everything that we're free to do anything.

@KBRAK91,
No to współczuję zadania jakiego się podjęliście. Wśród fanów 'trójki' jest multum zagorzałych fanatyków (bo chyba innego określenia użyć się nie da). I tej grupie nie dogodzicie, choćbyście na rzęsach stawali. A jednocześnie musicie stworzyć coś zrozumiałego i przystępnego dla graczy, którzy z 'hirołsami' mieli styczność pobieżną albo w ogóle nie mieli kontaktu. Zadanie trudne i dość karkołomne.
Ja ze swojej strony będę śledził ten wątek i chętnie będę czytał każdy news. Będę też punktował i wypominał każdą wadę i niedoróbkę (choć obiecuję, że będę się starał, żeby każda krytyka była obiektywna i konstruktywna).
Więc może zacznę po kolei i w punktach.
1) https://archon-studio.com/blog/homm3 podaje, że 'hirołsy' mają już 33 lata. Tymczasem pierwsze wydanie było w '99, także 'trójka' ma dopiero 22 lata.
2) Mam nadzieję, że macie oficjalne wsparcie i pozwolenie od Ubisoft? Nie chcę wnikać w wasze relacje biznesowe, ale ja osobiście kojarzę co najmniej dwie próby wydania planszówek bazujących na 'trójce' i żadnej póki co nie ma w sprzedaży. Z tego co kojarzę ostatnią próbę podjęli nasi rodacy we współpracy z ukraińcami (albo rosjanami, no w każdym razie jakiś bratni naród zza wschodniej granicy) i skończyło się właśnie na problemach z prawami autorskimi. Także powiedz mi wprost (podaj jakieś dowody), czy to jest gra na bazie 'trójki' z oficjalnym wsparciem Ubisoft, czy tylko "tania podróbka" luźno bazująca na 'trójce'?
3) Podobnie jak 'tokiso3178' jestem na nie, jeśli chodzi o grafikę. Może niekoniecznie widziałbym w tej roli Molasa (jego humorystyczny styl pasuje bardziej do komiksów), niemniej przedstawione grafiki wybitnie mnie odrzucają. Może jeszcze zaprezentowane karty czarów i umiejętności są w miarę wiernym odwzorowaniem tego co mamy w grze, ale już karty jednostek są po prostu tragiczne. 'Trójka' zyskała taką popularność właśnie między innymi, dzięki niesamowitym rozwiązaniom graficznym i artystycznym. Tymczasem troglodyta wygląda na jakiegoś przerośniętego koszykarza, któremu ktoś oblał gębę kwasem, meduza bardziej mi przypomina jakiegoś zaskrońca czy innego padalca z tułowiem anorektycznej baby która nie widziała od lat słońca czy solarium, minotaur zamiast wojownika bardziej przypomina postać pseudo greckiego senatora, po co centaur ma na sobie ten plecak, itd. No po prostu koszmarne są te jednostki i ni jak nie odwzorowują tego co mamy w grze. Czyli już pierwsza wskazówka na to, że próbujecie zrobić własną "tanią podróbę".
4) Kickstarter ma ruszyć dopiero na jesień '22? Czy to nie za późno? W sensie, czy naprawdę aż tyle czasu potrzebujecie na konsultację i zaprojektowanie całej gry? Dlaczego tyle czasu wam na to wszystko potrzeba i kiedy planujecie wydanie gry (bo tego nie doczytałem albo nie zrozumiałem po angielsku)?
5) Dlaczego w pierwszym wydaniu mają być tylko 3 zamki? A kolejne dopiero w dodatkach i rozszerzeniach? No sorry, dla mnie trochę za mało, żebym się od razu pokusił na kupno takiej mocno okrojonej wersji 'hirołsów'. Nie lepiej dopracować całość i wydać od razu?
Na wstępie tyle. Podobnie jak 'Dagon' czekam na więcej informacji, wtedy chętnie porozmawiamy dalej.
Pozdrawiam

Dzięki za zainteresowanie tematem.

@tokiso3178,
Odnośnie grafik to faktycznie zdania wśród społeczności są podzielone, ale osobiście uważamy że te grafiki pasują.

@Dagon.
Odnośnie gry to jesteśmy jeszcze na etapie wczesnego prototypu. WIemy jak ma wyglądać eksploracja, zdobywanie surowców, rozbudowa miasta(to jest wręcz obowiązkowe).

Staramy się znaleźć najbardziej charakterystyczne dla Herosów mechaniki i przełożyć je by spójnie działały. np. Morale, Szczęście, Artefakty.

Zgadzam się też w kwestii czasu i sposobu na rozgrywkę gry które przekraczają 3h są problematyczne. Naszym celem jest około 45 minut na gracza.
Odnośnie jednostek neutralnych to na pewno się pojawią.

@ToWeRH3,

I tu masz całkowitą rację nie da się wszystkich zadowolić i tego jesteśmy świadomi, już sam fakt wokół grafik obrazuje tą sytuację.
1. Już to poruszałem to jest cytat który dostaliśmy.
2. Tak mamy wsparcie, oraz licencję od Ubisoftu, przy postach można zobaczyć trademark Ubisoftu.
3. Jest tak jak napisałem przy @tokiso3178.
4. Cały proces tworzenia gry zajmuje bardzo dużo czasu.
5. 3 zamki będą w podstawce. Pozostałe zamki(jeszcze nie wiem czy wszystkie) będą dostępne w rozszerzeniach, ale pojawią się jednocześnie, więc jeżeli ktoś będzie chciał nabyć cały komplet to nie będzie z tym problemu.

KBRAK91

Odnośnie grafik to faktycznie zdania wśród społeczności są podzielone, ale osobiście uważamy że te grafiki pasują.

Twoje prawo jako twórcy zaangażowanego w proces, jest powiedzieć że są piękne. Dla mnie, jako dla potencjalnego gracza, to one nawet "nie stały koło" jednostek z heroes, więc są nie do przyjęcia.
I nie mówię tu, że musicie na siłę odwzorowywać wszystko jeden do jednego. Tylko zwróć uwagę, że karty czarów czy umiejętności w przybliżeniu przypominają grafiki z gry i jakoś (tak przynajmniej wnioskuję z dotychczasowej dyskusji) nie wzbudzają kontrowersji.

KBRAK91

3 zamki będą w podstawce. Pozostałe zamki(jeszcze nie wiem czy wszystkie) będą dostępne w rozszerzeniach, ale pojawią się jednocześnie, więc jeżeli ktoś będzie chciał nabyć cały komplet to nie będzie z tym problemu.

Rozumiem, że dodatki będą sprzedawane oddzielnie? Czy razem w jednym zestawie z "podstawową wersją"?

KBRAK91

Staramy się znaleźć najbardziej charakterystyczne dla Herosów mechaniki i przełożyć je by spójnie działały. np. Morale, Szczęście, Artefakty.

A tu akurat da się to ogarnąć. Bierzemy np. kostkę 12sto ścienną i zakładamy, że mówimy o morale. Rzut kostką, żeby sprawdzić czy morale nam wejdzie. Gracz bez umiejętności dowodzenia (lub artefaktu zwiększającego dowodzenie) uzyska dodatkowy ruch tylko jeśli wyrzuci '12'. Gracz mający podstawową umiejętność dowodzenia, zyskuje dodatkowy ruch jeśli wyrzuci '11' lub '12'. Gracz z zaawansowanym zyska ruch, jeśli wyrzuci '10' '11' lub '12'. Gracz na expercie zyska dodatkowy ruch jeśli wyrzuci '9' '10' '11' lub '12'.
Analogicznie można zrobić ze szczęściem, czyli rzut kostką.
W tym przykładzie gracz bez żadnej umiejętności ma tylko 1/12 szansy na bonus. Ale ten na expercie ma już 1/3 szansy (skoro premiuje go wyrzucenie możliwych 4 spośród 12 liczb na kostce).
Pierwsze co mi przyszło na myśl. Wadą jest to, że podczas walki przed każdym atakiem trzeba by rzucać kostką od szczęścia (żeby sprawdzić czy zadamy zwiększone obrażenia), a po ruchu kostką od morale. Więc trochę się naciepać trzeba będzie ;D

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 21.10.2021, Ostatnio modyfikował: ToWeRH3

Powodzenia z grą planszową-bardzo dobry pomysł :)
Jestem z tą artystką w grupie na deviantarcie-tworzenie fanartów homm3 to kicha.
Człowiek się namęczy a potem i tak nikt tego nie zobaczy bo taka tematyka nie ma zasięgów...

Wczoraj opublikowaliśmy artykuł mechanice talii:
The Cards of Might and Magic - Deckbuilding Explained
Jest on również przygotowany w języku polskim.
Jeżeli coś przykuło waszą uwagę albo macie jakieś pytania to piszcie w komentarzach.

Oglądaliście unboxing promujący? Polecam tą prezentację. Trzymam mocno kciuki za ten projekt na Kickstarterze.
Jestem jedynie sceptyczny względem plastikowych miniatur jednostek. Raczej mała szansa żebym ich używał, choć teraz zaprezentowali rozgrywkę typu Battlefield (typowa plansza hexowa jak w oryginale) i tu miniatury mają faktycznie sens.
Mam nadzieję, że zrobią wszystkie miasta :-) :) :)

https://www.youtube.com/watch?v=8qHcd5Gm444


"The road goes ever on..."
"Droga biegnie ciągle wprzód..."

Miałem wczoraj przyjemność przyjrzeć się rozgrywce planszówki H3. Na samą grę, się nie załapałem, ale moje przyglądanie się należało raczej do tych bardziej aktywnych ;)

Niestety, nie doszliśmy do bardziej zaawansowanego etapu rozgrywki, skończyło się na kilku potyczkach z jednostkami neutralnymi i atakiem na neutralny zamek. Oto, co mogę powiedzieć po niecałych 2h rozgrywki.

Mechanika wydaje się nieskomplikowana. Tłumaczenia zasad było, co prawda, całkiem sporo, ale po tym jak pierwszy gracz wykonał swoje akcje, we współpracy z "mistrzem gry"; każdy następny gracz zrobił je już intuicyjnie.

Kartoniki mapy są podzielone na heksy i jak zauważyłem na prawie każdym z heksów coś się się dzieje. Były znane ze standardowej rozgrywki wiatraki, monolity kopalnie i inne.

Obecne w grze jest także kultowe już: "Astrologowie ogłaszają..." i pojawia się co 2 tury ;)

Bohater rozwija się dość szybko, po jednej turze można spokojnie mieć 2,5 poziomu.

Armia jest wspólna dla całego królestwa. Oznacza to, że tymi samymi jednostkami walczymy w terenie z bohaterem jak i bronimy zamku.

Bitwy z oczywistych względów zostały uproszczone, ale nie w tak dużym stopniu jakby można się było spodziewać. Ich reguły i wielkość pola bitwy sprzyjają szybkim potyczkom. Fajne jest to, że jednostkami neutralnymi sterują przeciwni gracze. Są też poziomy trudności. My graliśmy na podstawowym poziomie i pierwsze potyczki to była w zasadzie tylko formalność.

Jeśli jakiś Twórca to przeczyta to pojawiło się kila uwag podczas rozgrywki:

- trochę za łatwy pierwszy poziom trudności - początkowe potyczki wygrywa się w zasadzie, ot tak.

- wysoka inicjatywa, przy wkładaniu jednostek na pole bitwy, działa raczej na niekorzyść ich właściciela. To one zostają wyłożone na pole bitwy jako pierwsze i przeciwnik z wolniejszymi jednostkami ma możliwość dostosowania się do tego. Naszym zdaniem - po tej, jakże krótkiej rozgrywce - samo wykładanie jednostek powinno zaczynać się od najwolniejszej jednostki. Sama walka, oczywiście, już od najszybszej.

- na niektórych heksach ciężko było dopatrzeć się oznaczeń. Szczegółowość obrazu w tle czasem mocno to utrudniała. Myśleliśmy, aby ikonki umieścić w jakimś okręgu/kontenerze/boksie, który odcinałby się od tła.


It's only after we've lost everything that we're free to do anything.

Out of all the Heroes 3 fanart artists, the choice of Iana Venga ( https://www.artstation.com/drowsyfox ) as the artist responsible for the unit art is by far the worst. This lady has a lot of skills and makes nice graphics, but they do NOT fit the style of Heroes 3 at all. And for a project based on nostalgia, such a choice can be a shot in the foot.

I'm also annoyed by the style of the rules where more is happening on the game side than the player side. I guess Arkham Horror worked in such a way that by making one move I triggered a whole series of events that I had no control over, and which consumed colossal amounts of time - it just bores me. I definitely focus more on interaction between players. https://Reminimodapk.co/

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 12.08.2023, Ostatnio modyfikował: ice638879

Przypomnę tylko, że CDAction wyda we wrześniu specjalne wydanie magazynu poświęcone całości Sagi Heroes razem z informacjami o grze planszowej. Na 124 stronach otrzymamy wywiady z twórcami, historię całej serii, informacje o modach i różne inne ciekawostki.

https://cdaction.pl/newsy/robimy-wydanie-specjalne-cd-action-o-heroes-of-might-and-magic-iii
https://sklep.cdaction.pl/shop/cd-action-wydanie-specjalne-heroes-of-might-and-magic-iii-preorder/

Dla zamawiających preorder przewidziana gratisowa niespodzianka.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 6.08.2023, Ostatnio modyfikował: Saruman


"The road goes ever on..."
"Droga biegnie ciągle wprzód..."

Z najnowszych wieści o grze planszowej.

Trwa obecnie dostawa wersji Basic i Azure (tzn. bez dodatków)
Kolejne statki wyruszają z Azji okrążając Afrykę z uwagi na konflikt na obszarze Morza Czerwonego.
Innym czynnikiem wpływającym na dostawę jest przerwa związana z Chińskim Nowym Rokiem, którego świętowanie rozpoczyna się 9 lutego i trwa tydzień.
W następnej kolejności (połowa lutego i marzec). - Wersje: Grail, Collectors, All In.

W UE wysyłkę będzie koordynowała firma Green Logistics.

A poniżej ciekawy filmik pokazujący komplementację pudełek i przygotowanie do transportu w kontenerach.
https://imperium.heroes.net.pl/temat/2607


"The road goes ever on..."
"Droga biegnie ciągle wprzód..."

Po długich oczekiwaniach wreszcie odebrałem swoją wersję planszówki.
Dostawa trwała dłużej niż myślałem - liczyłem na to że wyrobią się jeszcze w kwietniu.
Na początek warto dodać, że ostatecznie dostawę realizował InPost, a nie Green Logistics (ten zajmuje się najwyraźniej transportem hurtowym).
Zamówiłem wersję z figurkami cieniowanymi bez dodatku Inferno i bez plakatów (za to z Artbookiem).

Kilka uwag i pierwszych wrażeń po rozpakowaniu.
Nie chciałbym rozpływać się w pięknych słowach więc skupię się bardziej na elementach negatywnych.
Oczywiste jest że jako miłośnicy oryginału nie będziemy tu obiektywni. Wiadomo, że grafiki zostały pięknie odwzorowane i tak dalej.

Co do elementów irytujących:
1. Zmiany dokonane w polskim tłumaczeniu zaklęć nie wynikające z jakiś konkretnych powodów:
Modlitwa zmieniła się w Psalm Mocy
Promień osłabienia zmieniło się w Morowe powietrze
Uleczenie we wzmocnienie
Żądza krwi w ręka śmierci
Krąg zimna w strefa zimna

2. Figurka Archanioła jest nieco mniejsza /porównywalna w skali do Gryfa - pamiętam, że w trakcie kampanii i live streamów pojawił się ten temat i mieli to nieco zbalansować - najwyraźniej o tym zapomniano. Tak samo Czarodziejskie smoki które można co najwyżej potraktować jako "smoczki". Trudny do zauważenia pysk Mantikory jest legendą facebookowej grupy poświęconej planszówce.

3. Delikatne elementy figurek - Rozumiem chęć urozmaicenia i detali, ale niektóre z figurek jak np. Wywerna/bohaterowie Cytadeli są bardzo delikatne i "odstające" co czyni je bardzo podatnymi na uszkodzenie. Wydaje się, że trzeba się z nimi obchodzić jak z "jajkiem". Być może należałoby przemyśleć niektóre projekty i uczynić figurki bardziej zwartymi.
Dodam, że z figurek niemalowanych najbardziej zaimponowały mi złote smoki - nieumarłe rażą mnie trochę "nieznajomością anatomii" czego w grze nie zauważyłem. Wiem czepiam się.

4. Tylko jedna plansza bitwy. Jest to negatyw biorąc pod uwagę rozgrywkę 4 osobową - posiadanie 2 plansz bitwy pozwoliłoby 4 graczom rozgrywać bitwy równocześnie w trakcie eksploracji mapy co zmniejszyłoby czas oczekiwania na swoją turę. Dobrze byłoby gdyby producenci gry zaoferowali kiedyś możliwość zakupu indywidualnie planszy bitwy. (nie mam tu na myśli tej heksagonalnej z dodatku Battlefield tylko tą 4 kolumnową).

5. Brak wielu lokacji na płytkach terenu np. można było wprowadzić lokacje siedlisk, które pozwałyby zwiększyć liczebność jednostki - z kilka na grupa lub dobrać kartę danej jednostki jeśli nie ma się jej w armii. Gdzieś zagubiła się kopalnia siarki (a przynajmniej nie było jej wymienionej w zeszycie misji Inferno). Oczywiście pewne niektóre lokacje - tak jak brakująca część czarów będą dodane w nowych dodatkach - np. przywołania żywiołaków mogą pojawić się w dodatku Wrota Żywiołów.

5. Pewnymi minusem z mojej perspektywy jest też brak uwzględnienia lokacji z płytek mapy jako działu Artbooka. I tak jest on niekompletny z uwagi na brak frakcji które są w projektowaniu. W artbooku można było umieścić te projekty w oryginalnym (lub zbliżonym do oryginalnego) rozmiarze.

6. Brak miejsca w głównym pudełku na elementy z rozszerzeń. Oczywiście nie mam tu na myśli miejsca na figurki - bo od tego jest "Big Box", ale gra dużo zyskałaby gdyby pudełko z podstawką miało nieco więcej miejsca przewidzianego na dodatkowe karty bohaterów i miast oraz przynajmniej część kart. Załóżmy, że chcemy zabrać grę do znajomych. Jesteśmy wtedy skazani używać tylko "podstawkę" z 3 frakcjami lub brać 2 lub 3 pudła (nierealne). Jestem pewien, że przynajmniej część kart artefaktów/czarów/astrologów z dodatków połączę ze sobą, a wtedy przydałaby się ta dodatkowa przestrzeń.
Oczywiście rozwiązaniem są projekty pudełek autorstwa fanów pozwalające przechować w jednym wszystkie karty, kostki, żetony. Co do figurek oczywiście będą konieczne przynajmniej te symbolizujące bohaterów frakcji.

7. Co do dodatku Battlefield - biorąc pod uwagę wielkość pudełka - jakaś połowa wysokości porównując z pozostałymi - oczekiwałbym więcej zawartości. Żeby była to pełnowartościowa gra powinno się uwzględnić przeszkody typowe dla innych frakcji jeśli chodzi o oblężenie zamku (mury, baszty) - obecnie mamy tylko przeszkody odwołujące się do frakcji Zamku. Oczywiście te elementy miałyby największy sens gdyby w planszy bitwy uwzględnić podłoże inne niż trawa (czyli np. po połowie trawa/lawa lub trawa/teren odwołujący się do nekropolii).

Z miłych zaskoczeń wymieniłbym bogate scenariusze misji. W inteligentny sposób zmieniono też specjalności niektórych bogaterów jak Tazar i Jeddite aby uniknąć powielania się tych samych specjalności - w tym wypadku Płatnerz i Wskrzeszenie (duplikacja z Mephalą i Alamarem).

Podsumowując gra na pierwszy rzut oka ma niewiele minusów. Liczba wszystkich kart jest ogromna i chociaż są pewne braki w porównaniu z oryginałem, a design kilku figurek jest dyskusyjny (Solmyr i jego koń/Solmyr w trakcie zmieniania się w konia??) - nie można powiedzieć żeby cokolwiek było zrobione "po łebkach". Pozostaje mieć nadzieję, że pozostałe dodatki wprowadzą brakujące elementy.

Podstawowa wersja gry pojawiła się już w przedsprzedaży np. na aleplanszowki, v7.rebel, planszeo czy shopgracz

Zachęcam do zapisania się do grupy facebookowej https://www.facebook.com/groups/1122897778892040
Można tam dołączyć do osobnych wspólnych czatów pozwalających znaleźć lokalnych graczy w większych miastach, znaleźć wyjaśnienie wątpliwości co do reguł, a przede wszystkim zobaczyć różne ciekawe wersje malowań figurek. Naprawdę zachęcają by samemu spróbować !


"The road goes ever on..."
"Droga biegnie ciągle wprzód..."

Saruman

Co do elementów irytujących:
1. Zmiany dokonane w polskim tłumaczeniu zaklęć nie wynikające z jakiś konkretnych powodów:
Modlitwa zmieniła się w Psalm Mocy
Promień osłabienia zmieniło się w Morowe powietrze
Uleczenie we wzmocnienie
Żądza krwi w ręka śmierci
Krąg zimna w strefa zimna

Z tego co kojarzę, jest to nazewnictwo zaczerpnięte z jednego z pierwszych polskich tłumaczeń. Jest to więc w jakiś sposób usprawiedliwione, aczkolwiek niekoniecznie słuszne. Sam chyba mam wersję z tym przekładem, aczkolwiek od lat korzystam z GOGowej wersji, która jest chyba najbardziej aktualna.
Przy tej okazji chciałem zapytać, czy w tłumaczeniu planszówki występuje nazwa "Knurzy Jeździec", czy też zostało wykorzystane późniejsze tłumaczenie "Dzik"?

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: dziś, 08:49, Ostatnio modyfikował: Dagon


It's only after we've lost everything that we're free to do anything.