Oberża pod Rozbrykanym Ogrem

Zatęchłe Archiwum - "Religie Origarus"

Osada 'Pazur Behemota' > Zatęchłe Archiwum > Religie Origarus
Wędrowiec: zaloguj, wyszukiwarka
Tabris

Tabris

10.02.2012
Post ID: 68040

O religiach w mieście.
Religie w Origarus stanowią ważny aspekt życia. Nie tylko kierują swymi wyznawcami poprzez system etyczny jaki proponują, czy inne nakazy, np. kulinarne. Wyznawca zawsze może liczyć na pomoc swych braci i siostry w wierze. Instytucje religijne zajmują się niemal całą dobroczynnością w mieście, więc w wypadku choroby, starości, czy innego nieszczęścia można się zwrócić do nich o pomoc. Kler prowadzi podstawowe nauczanie, sierocińce i ochronki. Jest zatem wpływowy, choć w Origarus nigdy nie doszło do teokracji, czy choćby ustanowienia religii państwowej.

O religiach ogólnie
System wierzeń w mieście zakłada istnienie pojedynczej boskiej siły, która z kolei dzieli się na wiele aspektów. Bogowie są właśnie nimi. Każda z religii koncentruje się albo wobec kultu konkretnego bóstwa, albo na pewnych teologicznych założeniach., stosunku do bóstw ogólnie. Tendencje dominujące wśród religii to wiara w reinkarnację, poszanowanie życia, przywiązanie do etyki opartej na aksjomacie "Postępuj wedle takich tylko zasad, co do których możesz jednocześnie chcieć, żeby stały się prawem powszechnym." Jednak rozumienie ich jest swoiste w każdym wyznaniu.

Mahadeva
To najmłodszy wiekiem kult. Przybył on z terenów południowych pobrzeży, gdzie nie ma większych miast, więc to wyznanie jest pozbawione świętego miasta, czy jakiejkolwiek centralizacji.
Założeniem kultu jest osiągnięcie stanu Mahadevy, czyli radosnego oświecenia. Zdaniem kultu radość i szczęście można połączyć, kiedy za pomocą boskiej cząstki pojmie się jaka jest Odwieczna Natura Bytu. Można to zrobić poprzez modlitwy, najlepiej za pośrednictwem świętych kultu, takich, którzy osiągnęli Mahadevę. Na poziomie popularnym znanym sloganem jest zasada "Ciesz się życiem i pozwól się cieszyć innym."
Mahevyści są znani z przywiązania do rzeczy dających radość, takich jak muzyka, barwne korowody, wystawne przyjęcia. Z tego względu kościół bywa określany jako hedonistyczny. Świątynie są bogato zdobione, zaopatrzone w liczne rzeźby. Ceniona jest biżuteria z motywami religijnymi.

Kościół Iluzji
Jeden z najstarszych kultów, który mimo utraty wiernych na rzecz Mahadevy nadal jest wpływowy. Origarus jest jego jednym z ważniejszych sanktuariów, choć siedziba znajduje się w Tyus.
Zgodnie z poglądami tego kościoła rzeczywistość jest iluzją. Kiedy uderzamy pięścią w stół czujemy nacisk, ale to odczucie jest niejako 'przyklejone' do czynności, którą wykonujemy. Bóg jest jednym umysłem, czystą wolą ("Na początku była wola"), która pogrążyła się w medytacji, której elementem jest wszelkie istnienie. Od jej wyniku będzie zależeć Prawdziwe Stworzenie, kiedy to wierni zostaną odtworzeni i będą Żyć Prawdziwie.
Kościół Iluzji jest kojarzony z magami, a także z podkreślaniem nietrwałości rzeczy. Zgodnie z nauczaniem kościoła należy traktować całą rzeczywistość jako wielką metaforę i znosić ze spokojem i godnością.

Kościół Jaszczurzego Króla
Zwany też kościołem Herazou, jest swoiście Origarysjkim kultem, popularnym też w Nowym Terronie, Criegville i Tomorii. Nie ma rozbudowanego kleru, acz dysponuje swą inkwizycją wyspecjalizowaną do walki z kultami demonicznymi.
Członkowie kościoła czczą Herazou, bóstwo dyscypliny, porządku i lojalności. Herazou wymaga od swych wiernych właśnie tych wartości, a także skromności, poszanowania starszych i tradycji. Ważna jest samodyscyplina i doskonalenie, rozumiane jako pełne oddanie swej pracy. Kult Jaszczurzeo Króla jest domeną starych kupieckich rodzin, rzemieślników, ogólnie rzecz biorąc bogatych i wyższe klasy średniej. Czyni go to jednym z najbogatszych kościołów.
Wierni ubierają się na czarno, lub szaro, starają się nie wyróżniać strojem, czy zewnętrznym zbytkiem. Dzieci wychowywane są w atmosferze bezwzględnego szacunku wobec rodziców i starszych. Symbolem kościoła jest jaszczurka, o złotych oczach.

Kult Aevy
Bóg życia, Aeva nawet przez tych, którzy go nie czczą uchodzi za możne bóstwo. Origarus stanowi bastion wyznawców tego kultu, związanego głównie z Zakonem Paladynów i magią światłości.
Członkowie kościoła oddają cześć Aevie, panu życia, narodzin, utożsamianemu ze Słońcem. Zgodnie z ich poglądami, jego wyznawcy 'umierają fałszywie', by żyć wiecznie w jego królestwie. Jest to zatem jeden z niewielu kultów odrzucających reinkarnację. Od wyznawców Aeva oczekuje odwagi, ochrony życia, wspierania ubogich i walki z nieumarłymi. Mile widziana jest duża płodność.
Kult cechuje stare szlacheckie rodziny, ma wpływy na pewno większe niżby na to wskazywała liczba wyznawców. Kler życia jest hierarchiczny, ubiera się w stroje od czerwonych po żółte. Symbolem jest feniks, lub wąż skręcony w ósemkę i zjadający ogon.

Kult Necsacusa
Pan śmierci i umarłych, przeciwnik Aevy. Groźny i srogi pan mający jednak dla swych czcicieli obietnicę godnego przeżycia wieczności w zaświatach.
Zdaniem kościoła Necsacusa narodziliśmy się by umrzeć, podobnie jak wszystko co żyje, a nawet co istnieje. W każdym razie o naszym życiu po życiu zdecyduje Pan Umarłych, którzy wybrać nam może, albo wieczne męki, albo rajską ucztę. Kłóci się to ostro z wizją Kościoła Życia, więc 2 kościoły darzą się dużą niechęcią.
Za życia wybrańcy Necsacusa powinni być cisi, uprzejmi, pomocni, nie przywiązywać się do rzeczy materialnych. Kościół potępia nekromancję, jako, że nie pozwala ona na stanięcie przed Panem Umarłych.

Kościoły Żywiołów
Stare kulty czczące panów czterech elementów, ognia - Firefoksa, wody - Aquamaryna, powietrza - Airbusa i ziemi - Geody. Uchodzą za nieco prymitywne.
Zgodnie z tymi wierzeniami, wszystko jest pochodną 4 elementów, którym należy się cześć. Wszystkie nieszczęścia biorą się ze złamania prawidłowych proporcji między nimi, np. pożar gdy jest za wiele ognia. Należy zatem dbać o harmonię choćby w jedzeniu. Każda rzecz jest związana z jakimś żywiołem, zima np. z ziemią, która wówczas odpoczywa, poniedziałek z powietrzem, a liczba "8" z wodą. Kamień rubin to oczywiście ogień. Poprzez dobre kombinacje zyskuje się szczęście, powodzenie, także w przyszłych reinkarnacjach.
Kler zajmuje się określaniem żywiołu danej rzeczy, stawia horoskopy, leczy, oczyszcza. Popularne symbole to krzyż, jako połączenie 4 elementów, czy kryształ górski, który ma zawierać w sobie w harmonii wszystkie 4 żywioły.

Kult Tezzetha
Zakazany i demoniczny kult, którego wyznawcy są ścigani jak Wespa długa i szeroka.
Tezzeth jest w nim jedynym prawdziwym bóstwem, który stworzył świat pełen chaosu. Niestety większość ras odwróciła się od niego, bojąc się wolności. Wymyślili własnych bogów, wybierając nudne stabilne życie, odrzucając prawdziwe, silne, emocje. Zdaniem wyznawców kultu na szczycie stworzenia są demony, które stanowią egzemplifikację nauk Tezzetha. Prawa są fałszywe i złe, na prawach korzystają szlachta i kler, które należy zniszczyć.
Tezzethianie świątynie mieli jedynie na początku, potem byli delegalizowani. Nie mają kleru, a jedynie mistyków, często czczą demony. Starają się wzbudzić zamieszki, by obalić społeczeństwo w obecnym kształcie.